TEKNIK
Lektionen vi skall hålla tilsammans med våra elever kommer att innehålla en massa tekniska problem som eleverna skall få möjlighet att lösa. Men, vad är egentligen TEKNIK? Om man får tro Ginner (2007) handlar teknik mycket om användandet av maskiner, verktyg och olika sorters redskap. Teknik för oss människor innefattar inte bara datorer, kugghjul och smörjolja utan människans metoder att behärska naturen och den fysiska miljön.
Om man jämför Naturvetenskapen med tekniken så handlar naturvetenskapen mest om VARFÖR det är på ett visst sätt, den vill förklara och skapa någon form av teori för varför det blev som det blev. Tekniken arbetar sig framåt genom att ta reda på HUR någonting fungerar. Genom praktiska problem som är till för att lösas.
Ginner skriver vidare om att han anser att Tekniken INTE är en del av naturvetenskapen. Teknik och naturvetenskap är två skilda domäner, men att de överlappar varandra. Det är viktigt att komma ihåg att vissa tekniska lösningar vi har runt omkring oss idag har utvecklats utan att den har gått genom naturvetenskaplig forskning.
Teknik i skolan. Kommer ni ihåg vad ni gjorde i teknikämnet i skolan? Jag minns att jag gjorde en bessman (brevvåg) som en klasskompis hjälpte mig att göra (han var kille också såklart). Jag tyckte aldrig om ämnet teknik. Jag fick aldrig utforska, uppleva, expirimentera, ställa hypoteser eller ens komma till tals. Min lärare hade gjort en färdig bessman och det var ju så vi skulle göra. Tänk om min lärare en endaste gång hade frågat oss vad vi ville göra för någon "uppfinning" eller om han bara hade formulerat lite frågeställningar som hade gjort mig nyfiken och vetgirig och intresserad av ämnet. Tänk om jag hade fått konstruera min egen kunskap! Teknik är ett ämne som innefattar så himla mycket, enligt den nya kursplanen i teknik skall den i princip beröra alla årskurser. Vad lägger ni i begreppet teknik? Vad tycker ni är viktigt att vi i skolan, tillsammans med våra elever, utforskar inom detta område? Kursplanen ringar in fem olika perspektiv att se på tekniken:
*Utvecklingsperspektiv
*människa-teknik-natur,
*teknikens uppgifter
*komponent-systemperspektiv
*konstruktion och verkningssätt
Flickor och teknik. Ginner nämner ett projekt i sin bok (Nu-projektet) där det har visat sig att flickor har en mycket sämre naturvetenskaplig begreppsförståelse än pojkar har. Det finns flera olika slutsatser och idéer om varför det kan vara så här. Kan grundskolan ha misslyckats att ge flickorna den teknikkompetens som behövs eller har pojkarna skaffat denna kunskap utanför skolan? Vad tror ni>? Och hur skall vi lösa detta , så att flera flickor blir mer intresserade av teknik ämnet? Om jag ser tillbaka till min egen skolgång så anser jag nog att skolan misslyckades med att anpassa undervisningen så att den skulle passa mig. Inte genom några färdiga mallar eller färdiga teorier lär jag mig bäst i alla fall. Jag saknade även kvinnliga förebilder inom ämnet teknik. Min lärare jobbade ju ingenting för att försöka bryta det här traditionella könsmönstret. Pojkarna fick uppmärksamhet och vi flickor hördes ju knappt eller fick komma till tals.
Förresten; Vet Ni vem som är årets kvinnliga uppfinnare 2011? Och vad hon har uppfunnit? Hur mycket uppmärksamhet har det varit om det ute i våra skolor??? Varför inte lyfta upp och synliggöra detta ännu mera. Att flickor också är bra på teknik!